Viatge d’una setmana a Finlàndia

Després dels viatges, acostumo a fer textos més detallats que el que faré aquí. En aquest cas la major part del viatge l’hem passada a la caseta d’uns amics a la vora d’un llac, prop de Sötkamo. Molt a relaxar (sauna-llac-sauna-salmó a la brasa-llac-vinet-sauna), no gaire a explicar aquí. L’estructura del viatge, però, és copiable: entrada a Helsinki, llogar un cotxe, pujar per la zona de llacs, baixar per l’altra banda: per la costa. No puc donar gaires consells sobre casetes amb sauna davant d’un llac on passar uns dies, però segur que en trobeu. A l’estiu, com més al nord, segurament són més barates: la meva dona en va trobar, fa anys, una de molt bé de preu més amunt de Rovaniemi, terra del Pare Noel. Si tireu cap al nord, també trobareu més rens al mig de la carretera (nosaltres només en vam veure un dia). I amb una mica (molta) sort, algun ant.

llac

Hèlsinki

L’allotjament no és barat. Nosaltres vam estar a una habitació per 4 molt bé de preu a l’Omena. Cadena barata d’hotels pel país, que van molt automatitzats: el dia abans t’envien un codi per entrar a l’hotel i l’habitació, no pots entrar abans de les 16h (ni tens lloc on deixar les bosses abans d’aquesta hora) i has de sortir abans de les 12h. A prop d’aquest Omena, ben cèntric, hi ha el Kiila, un lloc ben recomanable per esmorzar: per 8 euros et pots afartar tant com vulguis d’un bon assortit.

El centre és ben tranquil i passejable, el pots complementar amb visites a illes com les de Seurassari (que ens va agradar molt) i les seves casetes de fusta tradicionals o Suomenlinna i la seva fortalesa militar. Si voleu comprar cosetes (de salmó marinat o fumat a dissenys de Marimekko), alerta, que els horaris són superestrictes i tanquen a les 6 o les 7 segons el dia.

De menjar, un imperdible és passar per la zona del port: està ple de xiringuitos on fer salmó a la brasa acompanyat de bones patates (són fabuloses les finlandeses!). Al costat tens el mercat que val molt una visita (i on pots aprofitar per fer unes torradetes de salmó o una sopa molt gustosa).

salmo

Em va agradar que hi haguessin locals especialitzats en sopes, que és un plat que fan bé. Nosaltres vam provar La Soupe, un local cèntric, petit i recomanable. També feien molt bona pinta el Soup i el Soppakeittiö.

De sopar va caure visita a un bar, el Birrificio, també cèntric, de cerveses artesanes. Birreta bona i feta a la casa i hamburguesa contundent. Per sopar i anar a fer cerveses teniem la recomanació d’anar al barri de Kallio, però al final el cansament ens va derrotar.

De camí cap als llacs

Com deia, vam tenir la base d’operacions a Sötkamo. Vam pujar per la banda dels llacs i vam baixar per la costa (que ens va agradar menys). A la tornada el menjar i la parada no van ser gaire destacables, a l’anada sí. Poc després de sortir de Hèlsinki ja vam parar a Porvoo un poblet encantador de cases de fusta on també pots parar a esmorzar. Recomanem el Helmi , un lloc “cuqui” amb pastissos ensucrats i deliciosos.

De camí vam parar a dormir al Punkaharju Resort un càmping a la vora del llac Saaima (on viuen foques d’aigua dolça, espècie en perill d’extinció que no vam veure). Una bona parada per descansar i relaxar-se, agafant una de les cabanes que hi ha a la vora del llac. Un bon allotjament especialment si viatgeu amb nens, ja que hi ha un parc infantil al mateix càmping amb una pinta espectacular.

Ben a prop del càmping un parell de visites que ens van agradar molt: el castell de Savonlinna i l’enorme esglèsia de fusta de Kerimäki.

De menjar, una altra parada d’interès: el Bomba Ravintola. Restaurant on per un preu mòdic (comparat amb els estàndards finesos) tens un buffet lliure de cuina típicament careliana, amb abundància de l’estofat, les sopes, la patata, el salmó i el peix fumat. Per sortir ben tips i satisfets.

De la caseta al llac a Sötkamo no ens vam moure gaire, però amb el cotxe un dia ens vam escapar fins a Suomussami on hi ha un curiós camp ple d’espantaocells, el Hiljainen Kansa.

espantaocells

Al camí de tornada per la costa teniem diverses parades apuntades de poblets costaners amb encant com Naantali o Kristinakaupunki. Vam parar a aquest segon, agradable però que potser no caldria visitar expressament.

You may also like...

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *